Programovací jazyk Baltík
Sieťové piškvorky
Download: sp.zip
Sieťové piškvorky
Výrez z obrazovky serverovej časti Sieťových
piškvoriek - rozohratá partia - server čaká na ťah klienta.
Sieťové piškvorky - Úvod
Piškvorky sú hra jednoduchá a zábavná. Ide o to
urobiť postupnosť piatich svojich piškvoriek v rade a zabrániť súperovi
vytvoriť jeho vlastnú postupnosť. Postupnosť môže byť horizontálna,
vertikálna alebo uhlopriečna. Hru môžeme hrať na štvorčekovom papieri
alebo v tomto programe.
Sieťové piškvorky sú perfektná edukačná aplikácia
pre dvoch hráčov na dvoch PC v lokálnej LAN sieti.
Sieťové piškvorky - Server
Úvodná obrazovka serverovej časti Sieťových
piškvoriek.
- Serverová časť vytvorí v zdieľanom adresári súbor sp.sp, ktorý sa zdieľa medzi hráčmi (obsahuje
rozmer hracieho poľa a posledné ťahy).
- Po ťahu hráča serverovej časti sa v zdieľanom adresári vytvorí
súbor semafor.for, čím sa oznámi klientskej
časti, že je na ťahu (klient po svojom ťahu tento súbor odstráni a na
ťahu je opäť server).
- Podľa obsahu súboru sp.sp (viz.
Charakteristika) si server vždy zakreslí do poľa posledný ťah súpera.
- Server kontroluje piškvorky po každom ťahu (aj po ťahu klienta).
Ak zistí postupnosť piatich piškvoriek, ukončí hru a pripíše bod za
výhru.
- Kto vyhral stlačí akúkoľvek klávesu (alebo klikne), aby si
vytvoril nové hracie pole. Potom stláča klávesu porazený a ide ako prvý.
Ovládanie hry
- Hráč na strane servera umiestňuje modré piškvorky X
- Hviezdička na pravej strane okna ukazuje, kto je na ťahu
- Hned vedľa hviezdičky sú počty výhier oboch hráčov
- Ak je server na ťahu kliknutím do štvorčekovej plochy položí
piškvorku
- Ak je na ťahu klient, server musí počkať, kým klient položí
piškvorku
- Stlačením F1 sa spustí tento help
Sieťové piškvorky - Klient
Úvodná obrazovka klientskej časti Sieťových
piškvoriek.
- V klientskej časti vyberieme súbor sp.sp
zo zdieľaného adresára na strane servera (cez Miesta v sieti v
roletkovom menu po kliknutí na úvodnú čiernu obrazovku alebo stlačení
akejkoľvek klávesy).
- Klient ťahá vždy po ťahu servera, keď existuje súbor semafor.for a po svojom ťahu tento súbor zmaže,
čím sa oznámi serverovej časti, že je na ťahu (server po svojom ťahu
tento súbor vytvorí a na ťahu je opäť klient).
- Podľa obsahu súboru sp.sp (viz.
Charakteristika) si server vždy zakreslí do poľa posledný ťah súpera.
- Klient kontroluje piškvorky po každom ťahu (aj po ťahu servera).
Ak zistí postupnosť piatich piškvoriek, ukončí hru a pripíše bod za
výhru.
- Kto vyhral stlačí akúkoľvek klávesu (alebo klikne), aby si
vytvoril nové hracie pole. Potom stláča klávesu porazený a ide ako prvý.
Ovládanie hry
- Hráč na strane klienta umiestňuje červené piškvorky O
- Hviezdička na pravej strane okna ukazuje, kto je na ťahu
- Hned vedľa hviezdičky sú počty výhier oboch hráčov
- Ak je klient na ťahu kliknutím do štvorčekovej plochy položí
piškvorku
- Ak je na ťahu server, klient musí počkať, kým server položí
piškvorku
- Stlačením F1 sa spustí tento help
Sieťové piškvorky - Využitie
Hra Sieťové piškvorky má široké využitie:
- Doma i v škole hra pomáha sústrediť sa a podporuje logické
premýšľanie
- V práci je hra dobrá na odreagovanie sa dvoch kolegov - hráčov
- Hrá sa lepšie ako jeden hráč proti počítaču, alebo dvaja hráči
natlačení pri jednom počítači
- Hráči nezničia kopec papiera
Nevýhody hry Sieťové piškvorky:
- Ak sa hráč chce hrať sám, nemá sa ako, alebo ak dvaja hráči
nemajú dva počítače v sieti
- Hra sa nedá hrať počas klasického vyučovania (keď žiaci ticho
sedia v triede bez počítačov)